(FOTO) Exporturile de bovine sunt folosite ca acoperire de contrabandiști?!

Navele uriașe folosite pentru transportul animalelor de fermă au devenit o opțiune atractivă pentru infractori care fac contrabandă cu droguri, arme și oameni, potrivit unei analize The Guardian.

Vitele moarte pe FM Spiridon.

Căutând droguri de contrabandă, poliția spaniolă a descoperit mai multe cadavre de animale care se descompuneau pe două nave de transport maritim. Ca să analizeze situația animalelor putrezite și care zăceau în urină și fecale, autoritățile spaniole au trebuit să poarte echipament de protecție pentru a nu inhala agenți patogeni și metan.

 

Prima navă, denumită Neameh, a fost reținută anul trecut în portul Algeciras din sudul Spaniei, în baza suspiciunii de contrabandă cu cocaină din Columbia. Multe dintre cele aproximativ 4.000 de bovine aflate la bord au fost găsite moarte și zăcând în propriile excremente. Potrivit autorităților, mirosul generat de cadavrele animalelor era atât de puternic încât nu au putut fi folosiți nici măcar câinii special antrenați pentru detectarea drogurilor.

 

Cea de-a doua navă, denumită FM Spiridon, care transporta aproximativ 5.000 de bovine, a fost reținută anul trecut în Insulele Canare, tot în baza suspiciunii că ar fi fost folosită pentru traficul de droguri. Chiar dacă nu au descoperit nici pe această navă droguri, autoritățile spaniole au găsit, pe lângă cadavrele mai multor animale, bovine bolnave și aflate pe moarte, care nu primiseră hrană și niciun fel de îngrijire medicală.

FM Spiridon, care transporta aproximativ 5.000 de vite, a fost reținut în Insulele Canare, suspectându-se că era folosit pentru a face contrabandă cu droguri, deși nu au fost găsite droguri.

Aproape 2 miliarde de animale de fermă sunt transportate în întreaga lume în fiecare an, costul total anual al acestor tranzacții de bovine fiind estimat la peste 20 de miliarde de dolari.

 

„Navele maritime pentru transportul animalelor de fermă reprezintă o cutie a Pandorei pentru contrabanda internațională”, a declarat Charlotte Nithart, director al ONG-ului francez Robin des Bois, specializat în siguranța și poluarea maritimă, contrabandă, braconaj și bunăstarea animalelor. Aceste nave sunt „de neegalat” în ceea ce privește utilitatea lor pentru „transportul ilegal de mărfuri dubioase, cum ar fi drogurile, armele, bunurile contrafăcute și subprodusele provenite de la animalele sălbatice”, mai precizează Charlotte Nithart.

 

Avantajele acestor nave pentru transportarea animalelor, explică Nithart, includ logistica descurajantă a locului de plasare a animalelor în cazul în care o astfel de navă este confiscată, dimensiunea foarte mare, echipajele prost plătite care muncesc foarte mult și integrarea într-o rețea globală care acoperă rutele din Columbia și Brazilia până în Europa și porturile mediteraneene de est, inclusiv cele din Turcia, Egipt, Liban și Iordania.

 

Însă nu doar drogurile sunt suspectate de a face parte din contrabanda desfășurată la bordul navelor care transportă animale. La sfârșitul anului trecut, în Franța, o navă pentru animale, denumită Bruna, a fost întoarsă din drum și i s-a interzis pătrunderea în apele franceze de către autoritățile de la Paris, în baza suspiciunii că aceasta ar fi transportat migranți ilegali.

 

ONG-urile cred că rapoartele sunt doar vârful aisbergului. Ofițerii vamali sunt mai circumspecți, admițând problema utilizării animalelor ca momeală de contrabandă, dar consideră că aceasta este doar una dintre opțiunile disponibile traficanților.

 

Vorbind din propria experiență, proprietarul și operatorul navei Bruna, Hussein Hammami, a declarat că gradul de securitate din jurul navelor pentru transportarea animalelor ar putea fi diminuat, iar navele au oferit o mulțime de oportunități pentru ascunderea potențialilor clandestini.

 

De asemenea, Hammami a spus că orice suspiciune referitoare la faptul că nava Bruna ar fi fost implicată în contrabanda cu migranți reprezintă o neînțelegere care a fost lămurită, iar în prezent nava este, din nou, liberă să intre în apele Franței.

 

„Autoritățile franceze au crezut că facem contrabandă, pentru că o parte din echipaj fuge de pe navă imediat cum acostăm într-un port”, susține Hammami, care mai declară că „acest aspect reprezintă o problemă pentru noi, având în vedere că oamenii vin inițial să lucreze pe navă și li se fac pașapoarte și carnete de marinar, iar ulterior, după ce ajungem într-un port european, aceștia părăsesc nava”.