Ministerul Finanțelor a lansat un proces de consultare publică privind măsurile de politică fiscală și vamală pentru anul 2021.
Potrivit documentului, Guvernul ar permite scoaterea vârstei limită de 10 ani la importul autoturismelor. Astfel, acestea ar putea fi cumpărate mai ieftin din străinătate.
Experții în domeniu sunt însă sceptici în această privință.
„Aparent, este o propunere bună, însă doar aparent, pentru că noi nu avem nici un standard de ecologie în țară și ceea ce s-a făcut cu mai mulți ani în urmă pentru a se limita importul după vârstă, s-a făcut datorită unor considerente ecologice. Să permitem mașinilor de orice vârstă să fie importate în țară, atât timp cât nu avem nici măcar EURO 1 impus, este o mare catastrofă ecologică. Aici vor veni mașini neconforme, care vor polua orașele și așa sufocate de gaze de eșapament.” ne-a explicat expertul auto, Ilie Toma.
Ideea înaintată spre consultare publică nu este nici pe placul conducătorilor auto. Ei spun că în așa fel Moldova va deveni o groapă de salubrizare a vehiculelor vechi sau chiar cimitirul de mașini al Europei.
În document, autoritățile mai menționează și despre ridicarea interdicțiilor de import ale autobuzelor mai vechi de șapte ani și tractoarelor mai vechi de 12.
„Cred că la autobuze și camioane este și mai gravă situația pentru că pe drumurile țării noastre, anume ele sunt cele mai mari poluante. Atunci când vedem un camion vechi sau autobuz care scoate fum negru și să scoatem și de acolo orice interdicție, facem lucrul și mai grav. Problema este că noi avem de rezolvat niște chestii care sunt deja în țară, urgente și noi în loc să le rezolvăm aceste chestii, noi adăugăm probleme noi, iar în forma în care le-am pus aici fără nici o restricție, ele de fapt dau frâu liber la orice.” ne-a explicat expertul auto, Ilie Toma
Pe de altă parte, cei care vor opta pentru automobile mai vechi de 10 ani vor achita nu numai pentru vămuire, ci şi un acciz suplimentar echivalent cu vârsta maşinii.
„La nivel micro, pentru o familie poate fi o șansă să-și importe o mașină într-o stare mai bună, la o condiție mai bună. La nivel macro, cu siguranță se întâmplă că se aduc foarte multe mașini vechi, cele mai ieftine, pentru că așa vor cei care le importă să câștige cel mai mult, iar la tablou mare dacă vom privi, să avem mașini care vor amplifica și mai mult poluarea în orașe. Noi știm deja, acum două luni a fost făcut un studiu care a arătat că în Chișinău se depășește de câteva sute de ori, nivelul de poluare, anume datorat mașinilor.”ne-a explicat expertul auto, Ilie Toma
Încă în 2016, în Parlament, s-a discutat despre reducerea vârstei maxime de import a autoturismelor de la 10 la 7 ani, însă faptul nu a mai devenit realitate.
Ulterior, la propunerea dată s-a revenit în 2018, dar nici atunci nu s-a efectuat vreo modificare.